Information för dig som deltagare
Här hittar du aktuell information för dig som är PUA-deltagare.
Under hösten tänker vi köra följande digitala workshops:
Starta eget -workshop. Kanonbra workshop för er alla! Vill du arbeta som frilansmusiker så är denna workshop ett måste och ingår i PUAs program. Vi tittar på fördelar/nackdelar med företag, tips om hur man räknar ihop årets budget, avdragbara kostnader, skatt och rapportering. De som redan har företag berättar om sina erfarenheter och under andra träffen testar vi att starta eget via verksamt.se så ni ser hur den processen går till.
Vi kör två workshops, förslag 7 och 14 oktober kl.20.00-21.00.
VIKTIGT att ni hör av er nu direkt om ni kan delta, tack.
Mental styrketräning med Lis-Beth Öberg. Det blir två träffar digitalt under hösten.Viktig kunskap för oss alla som arbetar kreativt, hur tar vi hand om oss själva? Hur förbereder man sig inför giget? Återhämtning efteråt?
Förslag, vecka 47 onsdag den 20 november kl.19.00-20.00 (med möjlighet för frågestund efteråt) och vecka 49 onsdag den 4 december 19.00-20.00 (med möjlighet för frågestund efteråt)
Sen är planering inför 2025 på gång med full rulle och så ser det ut,
PUA-träff. 2-5 januari, Storuman Hotell Toppen
Ni kommer att få jobba med bandet och med olika teman. Vi kommer att ha gästpedagoger och vi kommer att öva det sceniska. Vi återkommer med mer detaljerat info men BOKA DATUMET 😊
Information om spelningarna under våren, i Hemavan, Åsele, Storuman och Vilhelmina har kommit ut via era mail. Samma gäller även för PUA-lägret men här kommer lite extra information – nåt att tänka på INNAN ni kommer.
Här kommer ett lite infomail om PUALÄGRET.
Som ni vet har vi vårt sommarläger i Hemavan som startar lördagen den 13e juli och avslutas tisdagen den 16e juli. Det finns möjlighet att stanna kvar efter konserten och åka hem på onsdagsmorgon. Det kommer bli fantastiska dagar med mycket musik!!
Lördag och söndag kommer att bestå av individuella sånglektioner och masterclass med 2 fantastiska sångpedagoger, Jill Larsdotter och Carolin Frohm. Detta är en stor förmån ni har att få egna sånglektioner under PUA som vi är väldigt glada att kunna erbjuda er dessa dagar. Bandet jobbar parallellt med andra uppgifter lör-sön.
Måndag och tisdag blir det rep med sång + band där vi fokuserar på att sätta ihop sången med bandet samt det visuella framträdandet och hur vi knyter ihop kvällarnas konserter. Efter lunch kommer vi även genomföra genrep inför respektive konsert.
Måndagkväll är det ”Soulmonday” på Udden i Tärna och tisdagkväll är det ”Sång i skymningen” som är mer fritt på Udden i Tärna.
En vänlig varning – vi förväntar oss att ni verkligen tar detta tillfälle till att utveckla er teknik – tar några nya kliv mot en högre nivå. Det blir intensivt. När ni inte ha lektioner ska ni öva … men vi kommer att se till att finns lite tid över till mat!
Ni är i fjällen – det innebär att ni ska ha oömma kläder, badkläder och vinteroverall (skoja bara). Ni ska ha kläder som passar till era uppträdanden. Ni bor i fina fyrbäddsrum på Hemavan Fjällstation. Det finns sängkläder. För att få ekonomin att gå ihop kör vi studiecirklar för en del deltagare med ABF. Vi informerar dessa deltagare när ni på plats.
Det vi vill veta av er är följande:
- Hur många av er som har möjlighet att vara i Hemavan kl 10:00 på första dagen (lör 13e). OCH om ni inte kan vara på plats så tidigt, när anländer ni då?
- Vi vill att ni väljer 2 sånger till dessa dagar. En soullåt och en valfri. Dessa 2 sånger kommer ni att jobba på tillsammans med våra sångpedagoger under lör-sön. Så välj gärna någon utmanande låt eller en låt som är utanför er comfortzone.
- Ni får jättegärna även komma med duo/trio/kör-låtar som ni skulle kunna framträda med under konserterna.
- Vi kommer även arrangera ”Open stage” likt i Storuman där vi spelar med och för varandra i en avslappnad miljö. Tänk gärna på låtar ni vill sjunga/spela här också! OBS!! Dessa låtar behöver ni inte skicka in innan lägret!!
Varmt välkommen till Storuman och det första PUA -träffet!
Datum 4-7.januari 2024.
Här kommer kort information om det som kommer att hända under dessa dagar så läs igenom och hör av dig till Petri om du har funderingar.
Vi kör igång på torsdag 4.1.
Vi har abonnerat Hotell Toppen i Storuman och vi siktar att alla är på plats kl.18.00 på torsdag. Det är ett hotell så handdukar, sängkläder finns. Ni delar ett dubbelrum så vet ni vem ni vill dela rummet med så är det bara att ni hör av er. Resan till Storuman får ni organisera själv. Spara kvitton, projektet betalar resan.
Tänk på miljö när ni reser! 🙂
Torsdag äter vi gemensam middag och lär känna varandra. Ni kommer att få mycket info om projektet, dess målsättning och varför ni är där. Ni kommer att få påverka hur projektet blir i framtiden! Vi äter alla måltider i hotellet.
Vi är fem personer i projektgruppen, Duncan, Petri, Cimberly, William och Aron och vi vill lära känna alla er.
Fredag 5.1.
Ni kommer att få höra Cimberly berätta om Idol-resan och prata mer med henne.
Sen kommer ni att träffa Amos Jakobsson. Amos är ljudtekniker (Darin, Benjamin Ingrosso etc). Ni får bygga ljud och ljud med Amos och lära oss hur man kommunicerar med ljudtekniker, lite tips och råd hur det kan fungera så att det blir bra.
Vi kommer också att repa inför lördagens konsert där ni kommer att få spela och sjunga med Cimberly och Samuel!
Vi vill också höra hur ni låter så ta din favoritlåt, förbered den och sen spelar vi den! Lite open stage utan krav förutom en vilja att uppträda.
Lördag 6.1.
Vi börjar dagen med ett seminarium med Samuel Ljungblahd. Samuel kommer att berätta om varumärket Samuel och om hans resa till en av Sveriges största artister.Samuel har med sig André Jakobsson och han kommer att spela med bandet under kvällens konsert.
Efter detta repar vi med Samuel, Cimberly och bandet inför kvällen stora konsert.
Tanken är att ni, PUA-deltagare, kommer att vara med i konsert. Kör, kanske spela instrument, vi får se!
På kvällen blir det konsert med hela härliga gänget! Konsert är öppen för allmänheten och vi förväntar 200 personer i publiken, det kommer att bli kanonkul!
Efter konserten har vi möjlighet att umgås.
Söndag 7.1.
Frukost och kort utvärdering samt presentation av projektets årshjul och sen är det hemresa.
OBS! Bussen lämnar Storuman mot Umeå 10.45. Ni bokar alla resor själv. Spara kvitton!
Som ni ser så blir det en helg med full rulle!
Några saker att tänka på,
Vi är ett gäng med olika kunskaper och vissa har spelat och sjungit mer än andra och vi hoppas att ni har det åtanke när ni samarbetar med varandra. Respekt!
Viktigt!
Vi vill veta om ni har allergier eller om det finns någonting gällande er hälsan som vi måste veta. Vi behöver även veta om det finns önskemål/krav kring maten:Maila denna info till Duncan, duncan@kemp.nu
Har ni frågor kring workshopprogrammet eller kring det musikaliska ska ni kontakta Petri som är samordnare. petri.kivimaki@aselecentralskola.se
PUA webbsidan håller på att utvecklas – aktuell information för deltagare, allmän info om projektet, bilder och filmer läggs upp på den här sidan: kulturakademin.se
Vi kommer förmodligen att ha en aktiv Facebook/instagram konto. Info om detta får vi när vi träffs.
Glöm inte att anmäla er till Aron
Vi ses i Storuman